BAB
12: PENGURUSAN PELBAGAI UPAYA
Konsep pelbagai upaya ini
secara khususnya merujuk pada individu yang kurang sempurna sama ada dalam
aspek fizikal, mental, emosi dan sensori. Pelbagai upaya berkait dengan masalah
kerencatan mental, penglihatan, pendengaran, pertuturan, gangguan emosi,
bermasalah fizikal, tingkah laku dan masalah pembelajaran. Individu pelbagai
upaya mengalami kekurangan atau kecacatan sama ada sejak dilahirkan atau pun
selepas mengalami kemalangan atau masalah kesihatan yang kronik. Ketidakupayaan
ini akan menimbulkan masalah dalam kemahiran belajar juga seperti kemahiran
mendengar, berfikir, bertutur, membaca, menulis, mengira dan menaakul. Masalah
ini berpunca daripada kegagalan fungsi sistem saraf pusat dan boleh berlaku
pada pelbagai tahap umur. Individu yang mengalami masalah kegagalan fungsi
saraf biasanya sukar untuk mengawal tingkah laku, membuat tanggapan dan
berinteraksi sosial dan masalah ini mungkin wujud bersama masalah pembelajaran.
PEMULIHAN
Definisi Program
Pemulihan Khas terbahagi kepada tiga bahagian iaitu Program Pemulihan Biasa,
Guru Pemulihan/ Guru Pemulihan Biasa dan Murid Pemulihan Khas. Program
Pemulihan Biasa ialah “Satu program pendidikan untuk pelajar yang mengalami
masalah dalam menguasai kemahiran asas 3M yang kompleks kerana faktor alam
sekitar. Program ini dijalankan oleh guru khas di dalam bilik khas. Guru
Pemulihan/ Guru Pemulihan Biasa merupakan guru yang terlatih di institusi yang
menyediakan kursus-kursus pendidikan pemulihan seperti di universiti, institusi
perguruan mahu pun institut pendidikan guru sama ada dalam negara atau luar
negara. Akibatnya Guru Pemulihan mempunyai kepakaran khusus untuk mengatasi
masalah yang dihadapi oleh pelajar yang lemah dalam menguasai kemahiran asas 3M
(Menulis, membaca dan mengira). Pusat Pembangunan Kurikulum (1984); pelajar
pemulihan adalah mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran
tertentu, negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai kelakuan yang menyebabkan
pembelajaran dan kekurangan keyakinan diri dan sikap positif terhadap
pembelajaran.
Program Pemulihan Khas
telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) semenjak tahun
1960an bagi membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah
khusus dalam pembelajaran iaitu menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan
mengira (3M). Pada tahun 1983, sistem pendidikan Malaysia memperkenalkan
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang memberi fokus kepada masalah
menguasai kemahiran asas. Usaha bagi menangani masalah tersebut dijalankan
menerusi Program Pemulihan Khas yang diwujudkan di setiap sekolah rendah.
Fokus ke arah membasmi masalah 3M ini turut termaktub di
dalam Teras Ketiga Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan Terasa Keempat :
Merapatkan jurang Pendidikan; dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP)
2006-2010. Melalui kedua-dua teras ini, beberapa pelan tindakan dirancang untuk
memastikan murid-murid menguasai kemahiran asas 3M pada Tahap 1. KPM telah
memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan menaik taraf Pemulihan Khas dan
menyediakan Guru Pemulihan terlatih yang mencukupi termasuk di Sekolah Kurang
Murid (SKM).
Matlamat semua murid di Tahap 1 sekolah rendah menguasai
kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (3M) kecuali Murid Berkeperluan
Khas (MBK). Objektif program pemulihan ini yang telah ditetapkan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia ialah Menguasai kemahiran asas 3M, Meneruskan
pembelajaran di kelas biasa dan Membina keyakinan diri dan bersikap positif
terhadap pembelajaran. Berikut merupakan Carta Alir Proses Pelaksanaan Program
Pemulihan :
PENGAYAAN
Pengayaan
ialah penekanan program untuk memberikan aktiviti-aktiviti tambahan kepada
murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang
ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Dalam proses pengayaan murid akan
dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan
dengan unit pembelajaran. Walau bagaimanapun, murid-murid yang mengikuti
kegiatan pemulihan berpeluang juga membuat kegiatan pengayaan. Sesuai dengan
keperluan pendidikan kini yang tidak lagi berpusat kepada guru, program
pengayaan memberi peluang kepada murid menjalankan aktiviti secara sendiri.
Terdapat 2 jenis
pengayaan iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan menegak. Pengayaan mendatar
adalah aktiviti yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.
Aktiviti melalui pengayaan mendatar ini adalah ia akan dirancang dan
dilaksanakan berdasarkan kepada taraf pencapaian murid. Selain itu, murid di
dalam kumpulan yang lambat akan diberikan aktiviti pengayaan yang lebih mudah
dan mencabar. Tujuan pengayaan mendatar ini dilaksanakan adalah untuk
memperkukuhkan kemahiran yang telah dikuasai. Pengayaan menegak ialah aktiviti
yang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.
Berdasarkan kepada konsep pengayaan menegak ini, aktiviti akan dirancang dan
dilaksanakan dalam bentuk yang lebih kompleks, mencabar dan dalam peringkat
yang lebih tinggi daripada pencapaian murid darjah biasa. Secara tidak langsung
ini dapat mewujudkan kegembiraan, mencungkil bakat dan kerjasama sesama mereka.
PELBAGAI KECERDASAN
Pintar
Cerdas Dan Berbakat
Menurut Zharulnizam Shah (2010) kanak-kanak pintar
cerdas merupakan kanak-kanak yang mempunyai kemampuan pemikiran yang melangkaui
usia hayat. Kanak-kanak ini biasanya jauh lebih maju dalam bakat tertentu atau
akademik berbanding dengan rakan sebaya. Kematangan pemikiran yang menjangkaui
usia hayat dapat diukur sama ada melalui komunikasi mahupun tingkah laku. Hal
ini dapat diperhatikan apabila seseorang kanak-kanak yang berusia di bawah
sepuluh tahun tetapi dapat membicarakan masalah sejagat seperti pencemaran
alam, peperangan yang berlaku di luar Malaysia dan lain-lain isu dunia yang
biasanya dibicarakan oleh orang dewasa. Mereka juga menguasai perbendaharaan
kata yang jarang-jarang digunakan oleh rakan sebaya.
Autisme
Menurut Norfishah Mat
Rabi (2016) mengatakan IDEA 2004 mendefinisikan autisme sebagai ketidakupayaan
perkembangan yang secara signifikannya mempengaruhi komunikasi verbal dan
nonverbal, interaksi sosial yang selalunya dapat dikesan pada usia sebelum 3
tahun (Pierangelo & Guiliani, 2007;
Trevarthen et al., 2006). Ciri watak lain yang turut serta ialah aktiviti
berulang-ulangan dan pergerakan yang stereotaip, penolakan atau tentangan
terhadap perubahan persekitaran atau perubahan dalam rutin harian dan respons
luar biasa terhadap pengalaman deria. Menurut American Psychiatric Association
(APA, 2000), autisme dikaitkan dengan kesukaran bersosial, kurang upaya
berkomunikasi dan tingkah laku berhalangan. Hal ini menyebabkan dunia
kanak-kanak autisme masih menjadi misteri kerana tiada siapa tahu apa yang
bermain dalam fikiran mereka, khususnya apabila mereka mula menunjukkan
kecelaruan tingkah laku, sama ada tidak mengendahkan orang lain, asyik
mengulangi perkara sama atau melakukan perkara yang boleh mencederakan diri.
BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak yang
memerlukan keperluan khas ini biasanya adalah murid yang mengalami masalah
pembelajaran. Antara murid yang mempunyai masalah pembelajaran ialah :
Murid Hiperaktif dan
Tumpuan Terganggu (ADHD).
-
Kanak-kanak dalam kategori murid
hiperaktif dan tumpuan terganggu biasanya sangat aktif fan mempunyai tenaga
yang berlebihan.
Sindrom Down
-
Kanak-kanak sindrom down kerana kromosom
yang abnormal dan mereka dikategorikan kanak-kanak terencat akal. Kanak-kanak
sindrom down mempunyai 47 kromosom, iaitu lebih satu kromosom daripada
kanak-kanak biasa.
Palsy Serebrum
-
Palsi serebrum bermaksud ada gangguan
terhadap pergerakan atau mobiliti seseorang murid. Murid tersebut tidak boleh
menggunakan sebahagian daripada otot di dalam badan dalam keadaan biasa akibat
daripada berpunca daripada virus atau kekurangan oksigen. Pendidikan sempurna,
terapi dan teknologi terkini dapat membantu murid untuk menjalani kehidupan
biasa seperti orang lain (Ramlan Salim, 2015).
KESIMPULAN
Secara keseluruhan
Golongan Pelbagai Upaya ini merupakan sebahagian daripada masyarakat. Oleh itu,
mereka mempunyai kesaksamaan hak dan peluang untuk menjalani kehidupan seperti
anggota masyarakat yang lain ( Muhammad Nur Hafiz Ahmad, et. al 2017). Walaupun
golongan ini dilihat sebagai minoriti, namun golongan ini juga sewajarnya
mendapat peluang yang sama seperti individu normal yang lain dari segala aspek.
Ini kerana murid pelbagai upaya ini juga mempunyai kelebihan dirinya tersendiri
yang apabila dibantu oleh guru akan menjadikan murid tersebut sebagai seorang
yang hebat. Kesabaran daripada pihak guru sangat diperlukan bagi mendidik murid
pelbagai upaya ini kerana pada hakikatnya guru perlu mengikut rentak dan emosi
murid tersebut. Berbeza dengan pelajar arus perdana, dapat mengawal emosi
dengan baik.
RUJUKAN
Garis Panduan Pelaksanaan
Program Pemulihan Khas, (2012).
Muhammad Nur Hafiz Ahmad, et. al, (2017).
Penyediaan Fasiliti Orang Kurang Upaya di Institusi Pengajian Tinggi di Lembah
Klang : Bangi.
Norfishah
Mat Rabi, (2016). Transformasi Pendidikan
Murid Kurang Upaya. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Ramlan
Salim, (2015). Pengurusan Pendidikan Khas
Masalah Pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zharulnizam
Shah Z.A, (2010). Kepimpinan dan
Pengurusan Pendidikan Khas. Kuala Lumpur: Utusan Publication &
Distributors Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment