Program Kem Kepimpinan
Muda. Program ini dijalankan di bawah subjek Pengurusan dan Penilaian
Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kami pelajar Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan Bimbingan dan Kaunseling semester 4 menjalankan program ini di
Sekolah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu Dua, Selangor Darul Ehsan. Pada 17 November
2018 (sabtu) ianya berlangsung. Mempunyai 4 slot dijalankan. Program kepimpinan
ini merupakan satu pendekatan dalam bimbingan dan kaunseling yang digunakan
untuk memberi pendedahan dalam bimbingan dan kaunseling yang digunakan untuk
memberi pendedahan yang terancang kea rah pembentukan sikap yang positif,
melahirkan keyakinan diri yang mantap, serta meletakkan aspek nilai murni bagi
membentuk pelajar-pelajar yang bertanggungjawab dan berkaliber dalam memimpin.
Program ini juga mampu membentuk kepimpinan pelajar-pelajar berteraskan
sahsiah. Dalam melakukan pelbagai aktiviti seperti slot “ada apa pada nama”
ianya mampu membina jati diri pelajar untuk lebih kuat dan hebat sebagai
seorang pemimpin pada masa akan datang. Kami merancang untuk pelajar-pelajar
dengan melaksanakan program kepimpinan untuk melahirkan “role model”
berkempinan yang berkaliber.
Di
dalam program ini, ianya memberikan kesan yang impak terhadap pelajar-pelajar
kerana kebanyakkan pelajar-pelajar ini daripada sekolah kluster. Hasil yang
akan didapati melalui program ini adalah melahirkan pelajar yang mempunyai
sahsiah yang baik dalam kepimpinan pada masa akan datang. Selain itu, ianya
juga membina jati diti pelajar yang utuh untuk menjadi pelajar yang lebih
berkeyakinan dalam memikul tanggungjawab dan amanah yang dipegang. Membantu
pelajar untuk menjadi suri teladan yang baik kepada rakan-rakan yang lain
berteraskan aspek toleransi dan berintegriti. Program ini juga mampu
meningkatkan keyakinan diri pelajar yang mempunyai permasalahan untuk
berhadapan dengan orang ramai. Untuk menjadi pemimpin kita perlu berani dalam
berhadapan dengan semua orang, kerana ianya salah satu cara untuk kita menjadi
pemimpin yang di hormati dan mempunyai banyak kelebihan. Program ini juga bukan
sahaja menjadikan pelajar-pelajar berani, tetapi ianya mengajar bakal-bakal
pemimpin ini untuk menjadi pemimpin yang merendah diri dan sentiasa menerima
semua orang di sekeliling mereka. Untuk menjadi pemimpin, kita perlu menambah
ilmu dan meningkatkan kelebihan yang ada dalam diri pelajar-pelajar.
Semasa program kami banyak
melakukan aktiviti senaman dan juga “ice-breaking“ untuk kami menarik perhatian
mereka dan merapatkan hubungan antara murid sekolah rendah dengan kami. Bukan
itu sahaja dalam aktiviti kami memerlukan tenaga yang lebih kerana murid-murid
yang begitu aktif sepanjang aktiviti. Aktiviti pertama adalah “ice-breaking” di
mana kami menggunakan nama haiwan untuk pembahagian kumpulan agara mereka lebih
rapat dan kenal anatara satu sama lain. LDK yang kami gunakan ialah ‘Ada Apa
Pada Nama’ dimana aktiviti mengajak murid-murid untuk mengenal rakan dan juga
diri mereka dari sudut positif dan bagaimana mereka melihat diri mereka adakah
positif mahupun negatif. Kebanyakan murid memberikan respon yang baik tentang
aktiviti ini.
Seterusnya. “Pandang-pandang,
Cerita-cerita, Lukis-lukis” aktiviti yang menguji kepercayaan dan juga
kefahaman mengenai sesuatu perkara yang memerlukan komunikasi dan juga
penyelidikan yang lebih dalam. Sebagai pemimpin kita seharusnya meneliti
sesuatu khabar agar tidak tersalah membuat keputusan dalam membela kebenaran.
Akhir sekali adalah ‘siapakah Dia’ aktiviti yang menutup mata dan mereka harus
mendengar arahan ketua mereka sahaja dan akan ada halangan-halangan dalam
mereka melalui jalan untuk sampai ke destinasi. Jadi mereka perlulah mendengar
arahan ketua tanpa ada sikap prejudis, tidak menghormati dan sebagainya dalam
menjayakan sesuatu misi tersebut. Kami juga melakukan aktiviti “energizer”
untuk murid-murid bagi menaikkan semangat agar mereka tidak berasa bosan dalam
mengikuti aktiviti ini. Bahkan kami juga menerapkan sikap hormat-menghormati
sesama mereka sebagai pemimpin muda.
Sebelum program dijalankan,
saya mendapati beberapa perkara yang membuatkan diri saya masih tertanya-tanya
mengenai program yang perlu dijalankan bagi melengkapi kehendak tugasan kami
ini. Saya tertanya-tanya mengenai tema yang ingin dibawa sewaktu ingin
menjalankan program yang dirancang. Selain itu, saya agak bimbang kerana ini
merupakan program luar yang memerlukan kami untuk bekerjasama dengan sekolah
dan menyampaikan ilmu yang berguna kepada pelajar-pelajar di sekolah tersebut.
Tambahan pula setelah mengetahui bahawa sekolah yang akan kami laksanakan
program adalah sekolah jenis kluster.
Saya
amat berterima kasih kepada rakan sekerja saya yang lain kerana saling
memberikan idea dan ilmu untuk kami bawa ke sekolah tersebut iaitu SK Kuala
Kubu Bharu Dua, Selangor. Terdapat juga permasalahan sehari sebelum hari
program iaitu kereta yang kami ingin gunakan untuk dijadikan pengangkutan ke
sekolah tersebut terlibat dalam kemalangan. Jadi saya agak bimbang kerana
urusan kenderaan adalah di bawah tanggungan saya. Walau bagaimanapun, masalah
ini dapat diatasi pada malam sebelum hari kejadian di mana sahabat saya sudi
meminjamkan keretanya untuk kami gunakan. Kereta itu digunakan oleh ahli
kumpulan kami dari kalangan pelajar perempuan seramai empat orang manakala kami
seramai tiga orang pelajar lelaki menunggang motosikal masing-masing untuk ke
sekolah itu sejauh 30 km.
Semasa
menjalankan program, kami berasa tertarik dengan murid-murid di sekolah
tersebut. Pada awalnya, murid-murid tersebut agak pemalu kerana mungkin mereka
masih tidak mengenali kami, namun setelah kami melaksanakan ice-breaking dan
senaman pagi, mereka mula menunjukkan minat kepada aktiviti yang kami jalankan
sehinggalah ke akhir program. Perasaan saya pada masa itu adalah agak gementar
kerana mereka merupakan murid-murid terpilih dalam kalangan pengawas sekolah,
pembimbing rakan sebaya dan juga pengawas pusat sumber sekolah. Tambahan lagi
mereka adalah murid sekolah kluster. Oleh itu, kami agak berhati-hati dari segi
tingkah laku dan layanan kami kepada mereka. Untuk menarik fokus murid-murid
ini, LDK yang dijalankan perlu direndahkan tahap capaiannya, hal ini menjadi
halangan kepada kami untuk menggunakan perkataan yang tinggi aras kefahamannya.
Selepas
program selesai, saya mendapati terdapat beberapa perubahan yang menyedarkan
diri saya sebagai seorang pelajar dan bakal pendidik suatu hari nanti.
Kemahiran mengurus program sememangnya suatu yang asas yang perlu saya miliki
agar tidak mempunyai masalah bila berada di sekolah suatu hari nanti. Selain
itu, program ini membantu saya meningkatkan keyakinan diri untuk berurusan
dengan orang ramai dan menarik perhatian orang ramai untuk menumpukan perhatian
pada saya. Program ini memberikan banyak manfaat kepada saya lebih-lebih lagi
berkaitan dengan ilmu yang ingin disebarkan kepada khalayak ramai.
No comments:
Post a Comment