BAB
11: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
Menurut Peter F. Drucker,
pengurusan ialah satu proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama,
penyertaan dan penglibatan ahli-ahli dalam sesebuah organisasi untuk mencapai
sesuatu maklumat atau objektif yang paling berkesan. Manakala Menurut E.B. Taylor (1958) budaya sebagai sebuah
kompleks yang merangkumi pelbagai bidang. Menurut Ary H. Gunawan
(2000), Budaya berasal daripada bahasa Sansekerta “Buddhayah yakni bentuk jamak
dari budhi (akal). Seterusnya pendapat daripada (Koentjaraningrat. 1974), dalam
bahasa Inggeris kebudayaan adalah “culture” yang berasal daripada “colere” yang
beerti “mengolah atau mengerjakan. Budaya secara
ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh
sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya.
Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai keseluruhan
yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,
kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, Undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan dan
kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
Budaya secara ringkas merujuk kepada ciri-ciri dan
hasilan tingkahlaku yang diperolehi oleh sekumpulan manusia daripada
persekitaran sosialnya. Menurut Taylor (1871) yang mengatakan budaya sebagai
keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,
kepercayaan-kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan dan
kebiasaannya yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat.
Menurut Amir
Hasan Dawi (2006) budaya sekolah merupakan sebahagian daripada budaya
masyarakat. Murid-murid sejak dibangku sekolah terus didedahkan kepada norma,
nilai, simbol dan bahasa yang akan mencorakkan masa hadapan mereka.
FAKTOR
DAN KONSEP PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA DI SEKOLAH
A. Pentadbiran
Pengurusan Pelbagai Budaya Di Sekolah
Dalam sesebuah organisasi termasuk organisasi
pendidikan, pentadbiran atau pengurusan adalah tersangat penting. Tanpa
pengurusan yang cekap proses pengeluaran tidak dapat berjalan dengan baik dan
juga tidak dapat menyempurnakan kehidupan manusia. Dalam proses pentadbiran, ia
berlaku sama ada di dalam sesebuah organisasi yang besar mahupun kecil serta
organisasi formal dan juga yang tidak formal. Untuk mengurus sesuatu
organisasi, seseorang pentadbir atau pemimpin seharusnya memahami terlebih
dahulu apakah yang dimaksudkan dengan pentadbiran.
B. Strategi
Pembelajaran Pengurusan Pelbagai Budaya
Seterusnya,
hubungan interaksi antara guru dan pelajar juga dapat membantu dalam pengurusan
pembelajaran pelbagai budaya. Guru bertindak sebagai fasilitator yang
membimbing pelajar saling bertukar pandangan dan pengetahuan di dalam kelas.
Dengan pendekatan ini membuat pelajar dapat mempertingkatkan kemahiran
interpersonal mereka.
Strategi pembelajaran pengurusan
budaya ialah menggunakan alat bantu belajar bagi pengurusan pelbagai budaya
yang efektif di sekolah ini adalah pelajar di beri nota sebagai rujukan dalam
pembelajaran. Selain itu juga telah melihat guru di sekolah memelakukan
pembelajaran secara visual kepada pelajar pelbagai bangsa bagi membantu mereka
agar lebih faham tentang apa yang dipelajari.
C. Susunan
Bilik Darjah Untuk Pelajar Yang Pelbagai Budaya
Menurut
Mohd Johdi Salleh (2009) mengatakan bahawa bilik darjah merupakan medan
perjuangan utama seorang guru dalam menjalankan tugas, peranan dan
tangunggjawab. Pada asalnya, pengurusan bilik darjah merupakan kemahiran yang
agak sukar dikuasai walaupun banyak teori dan teknik yang telah dipelajari oleh
guru pelatih di universiti maupun di institut-institut perguruan. Sekiranya
kemahiran ini dapat dikuasai dan dihayati oleh guru pelatih, proses pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah akan menjadi pengalaman yang menyeronokkan.
D. Pengurusan
Kurikulum Untuk Pelajar Pelbagai Budaya.
Menurut
Kerr J.K. (1968) mentakrifkan kurikulum sebagai semua pelajaran yang dirancang
dan dibimbing oleh sekolah, sama ada dilaksanakan secara individu atau
kelompok, baik di dalam mahupun diluar sekolah. Seterusnya menurut Hirst (1975)
mendefinisikan kurikulum sebagai satu program yang mengandungi aktiviti-akiviti pembelajaran dan disusun oleh guru untuk
membolehkan murid-murid mencapai objektif yang ditentukan. Menurut Soon Sang
(2008) jenis-jenis kurikulum terbahagi kepada empat iaitu kategori kognitif
yang merangkumi konsep asas ilmu, teori dan hukum, serta memahami dan berfikir.
E. Pengurusan
Kokurikulum Pelbagai Budaya Di Sekolah
Dalam pengurusan pelbagai budaya,
kokurikulum adalah salah satu aspek yang membantu dalam menguruskan pelbagai
budaya di sesebuah sekolah. Elemen budaya bukan sahaja boleh di terapkan
melalui kurikulum, malahan juga boleh diterapkan melalui aktiviti kokurikulum.
Aktiviti kokurikulum dapat menyediakan peluang kepada pelajar untuk menambah,
mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai-nilai yang dipelajari
dalam bilik darjah. Proses pembinaan individu ini perlu
berterusan dan menyeluruh tanpa ada pemisahan antara kurikulum dan kokurikulum
(Ab.Alim, 2004; Tam Yeow Kwai, 2010).
PENGURUSAN
MERENTAS BUDAYA
- Aspek Bilik Darjah
- Kerusi
meja tempat duduk murid menjadi keutamaan
- Penyusunan
tempat duduk perlu lebih strategik
- Tempat
duduk murid di atur dengan dikelilingi pelbagai etnik.
- Meletakkan pelajar yang mudah hilang
tumpuan di dalam kelas di tempat duduk di bahagian depan.
- Aspek Aktiviti
Pengajaran &Pembelajaran Bersifat Koperatif
a. Mengalakkan perkongsian idea, pandangan dan
pendapat.
b. Menwujudkan
cara layanan secara adil dalam berkumpulan.
c.
e. Memupuk nilai
meghargai budaya etnik yang lain.
- Aspek Penerapan Nilai
Murni Dan Budaya
a. Menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa rasmi.
b. Memupuk amalan budaya malaysia seperti sopan santun dan beradab.
c. Menghormati lagu “Negaraku”.
d. Memahami sistem raja berpelembagaan di Malaysia.
e. Mengingatkan dan mendidik semua agama menyuruh
penganutnya hidup berbaik.
f.
Tanpa ada
persengketaan.
- Pengurusan Sumber
Pembelajaran Dan Pembelajaran Mesra Budaya
a. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran merupakan
peranan penting dalam pemilihan bahan sumber bagi memastikan murid perlbagai
etnik dapat belajar dalam suasana yang santai dan menyeronokkan.
b. Tidak berfokuskan kepada sesuatu etnik sahaja secara
tidak langsung menggalakkan murid mencari bahan pelbagai etnik.
c. Memilih sumber pembelajaran yang mengandungi
ciri-ciri budaya nilai sesuatu etnik untuk memupuk pemahaman dan perkongsian
budaya
d. Sumber pembelajaran dan bahan dipilih yang
berteraskan kepentingan hubungan kemanusian tanpa mengira perbezaan etnik.
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya, pihak sekolah merupakan tempat yang paling terbaik dalam
memupuk semangat dan juga membentuk hubungan yang baik walaupun di Malaysia
terdapat pelbagai budaya. Guru-guru merupakan aset penting dalam pembentukan pelajar yang pelbagai
budaya. Seseorang guru itu haruslah berusaha dalam menangani masalah
pelajar-pelajarnya yang datang dari pelbagai sudut dan aspek. Pengurusan budaya
adalah sangat perlu dititikberatkan bagi mewujudkan kesefahaman cara dan budaya
masing-masing agar mampu menjadikan suasana sekolah dalam keadaan dan harmoni.
Guru-guru jugalah yang menjadi petunjuk arah yang mampu menyatupadukan kaum di
seluruh Malaysia menjadikan negara kita mempunyai pelbagai budaya yang
terperlihara.
RUJUKAN
Ab.Alim
Abd Rahim (2004): Pengurusan Gerak Kerja
Kokurikulum. Selangor: Penerbit
Mok
Soon Sang (2008). Pengurusan Kurikulum:
Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Mok Soon Sang (2013). Pengurusan Bilik
Darjah Dan Tingkah Laku, Edisi Ketiga, Penerbitan Multimedia, Ipoh, Perak. Oxford Sdn. Bhd
Amir Hasan Dawi (2006). Penteorian
Sosiologi Dan Pendidikan, Edisi ketiga, Penerbit Quantum Books. Tanjung Malim,
Perak.
Ary H. Gunawan .(2000). Sosiologi Pendidikan: Suatu Analisis
Sosiologi Tentang Pelbagai Problem Pendidikan. Penerbit Rineka Cipta:
Jakarta, Indonesia.
No comments:
Post a Comment