BAB 9: PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN
DISIPLIN
Menurut
Lahey (2009), tingkah laku adalah pebuatan yang terhasil kesan daripada
pemikiran dan emosi seseorang pada suatu masa tertentu. Setiap tingkah laku
yang berlaku adalah disebabkan oleh emosi seseorang pada ketika itu dan cara
dia berfikir semasa suatu emosi itu mengganggu dirinya. Menurut Dreikurs
(1968), terdapat empat sebab mengapa murid melakukan salah laku di sekolah
iaitu untuk mendapatkan perhatian, inginkan kuasa, membalas dendam dan kurang
keyakinan diri. Apabila keperluan ini tidak dipenuhi atau tidak diberikan oleh
guru, maka pelajar akan membuat perangai yang akan menimbulkan salah laku dan
mengganggu orang di sekeliling mereka. Terdapat tiga jenis tingkah laku yang
diketengahkan oleh Akhiar dan Shamsina (2012) iaitu tingkah laku disruptif di
mana ianya adalah perlakuan yang disengajaka oleh murid seperti pertengkaran,
kecerewetan dan menyibuk dengan hal yang tidak penting sehingga menghalang
proses PdPC. Tingkah laku seterusnya adalah tingkah laku distrukif di mana
pelajar merosak, mencedera, membahayakan dan mengakibatkan kerugian diri
sendiri atau harta benda sekolah. Tingkah laku terakhir adalah tingkah laku
kebergantungan yang mana murid terlalu mengharapkan sokongan daripada ibu bapa
atau guru-guru.
Terdapat
beberapa pekeliling yang berkaitan dengan disiplin pelajar. Antaranya adalah:
1) Bil. 9/1975 Disiplin sekolah, perturan sekolah untuk
murid
2) Bil. 7/1986 Langkah-langkah keberkesanan disiplin
sekolah
3) Bil. 6/1995 Menangani masalah ponteng kelas
4) Bil. 18/1998 Penggunaan budi bicara ketika mengambil
tindakan
5) Bil. 6 2000 Manangani masalah keselamatan, dadah dan
genster
6) Bil. 8 2001 Pemantapan pengurusan disiplin di sekolah
7) Bil. 9 2001 Penglibatan pelajar dalam kegiatan negatif
8) Bil. 10/2001 Semua guru adalah guru disiplin
9) Bil. 1 1972 Peraturan (Tatatertib sekolah) pelajaran
1959
10) Bil. 7 1995 Tatacara mengenakan tandakan hukuman
terhadap pelajar sekolah
Menurut James
A. (2011), guru memainkan peranan penting dalam mendisiplinkan murid dan ianya
tugas hakiki semua guru. Guru haruslah mengambil bahagian dalam membentuk
sahsiah pelajar di dalam dan luar kelas. Antara cara yang boleh digunakan
adalah merotan pelajar lelaki tetapi hanya boleh dilakukan oleh guru besar dan
guru yang diberikan kuasa (Nasrul & Zarina, 2017). Selain itu, sistem
dimerit juga boleh dikenakan kepada pelajar yang melakukan kesalahan dengan
memberikan markah dimerit manakala tingkah laku baik akan diberikan merit.
Selain itu, melakukan spot check bagi
memastikan pelajar tidak membawa barang-barang terlarang atau masalah disiplin yang
lain. Pas keluar pelajar juga harus diberikan kepada pelajar yang ke tandas
atau urusan rasmi seperti ke pejabat dan bilik guru. Hal ini dapat mengawal
pergerakan keluar masuk pelajar dan mengesan pelajar yang ponteng. Bagi
kesalahan berat, pelajar boleh dirujuk ke pihak atasan seperti pengetua atau
guru Kaunseling dan boleh digantung sekolah.
Pada pendapat saya, guru begitu memainkan peranan dalam
membentuk disiplin pelajar. Hal ini kerana kebanyakkan masa pelajar adalah di
sekolah dan mereka belajar banyak benda baru di sekolah. Jadi, guru memainkan
peranan dan berhak mengajar dan menegur semua pelajar. Dari pandangan pribadi,
saya bersetuju dengan system menghukum dan merotan pelajar yang keterlaluan dan
kesalah yang berulang. Hal ini kerana manusia akan belajar dari kesilapan dan
peristiwa yang pernah dia alami. Contohnya, apabila pernah dirotan, dia akan
mengingati peristiwa tersebut sampai bila-bila dan mengelak dari mengulangi
kesalahan yang sama supaya tidak menerima hukuman lagi.
Selain hukuman, susunan tempat duduk juga memainkan peranan
dalam membantu guru mengawal kelas. Akhiar dan Shamsina (2012) mengatakan
bahawa susunan bilik darjah haruslah berorientasikan guru dan cadangan bentuk
pengajaran yang ingin dilaksanakan seperti kumpulan kecil atau berpasangan.
Dalam kumpulan kecil ini, pelajar akan bertukar peranan sebagai ketua dan
mentor di dalam kumpulan tersebut. Jadi, guru bukan saja dapat mengajar seperti
dalam pembelajaran abad ke-21 tetapi dalam masa yang sama, pelajar terkawal
kerana sibuk berbincang dengan rakan-rakan mereka. Jadi, cara ini akan
memudahkan guru menyampaikan maklumat dan keterlibatan semua pelajar di dalam
kelas.
Kesimpulannya, guru memainkan peranan penting dalam membentuk
disiplin dan sahsiah murid. Bukan saja guru disiplin malah semua guru di
sekolah berhak untuk menegur pelajar dari segi displin. Ibu bapa pada zaman ini
harus memberi kepercayaan kepada pihak sekolah untuk membentuk disiplin mereka
kerana sikap pelajar di rumah dan di sekolah adalah berbeza.
RUJUKAN
Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin, (2012). Pengurusan Bilik Darjah & Tingkah Laku.
Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.
Dreikurs, R. and Grey, L. (1968). The New Approach to Discipline: Logical Consequences, pp. 1-82, A
plum Book.
James Ang Jit Eng (2011). Pengurusan Disiplin Murid.
Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
Kementerian Pelajaran Malaysia (1959).
Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959
Lahey,
B. B. 2009. Psychology: An introduction (10th Ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
Nasrul Hisyam Nor Muhamad & Zarina A Rashid
(2017). Peraturan dan Undang-Undang Kawalan Disiplin Murid di Malaysia. Malaysian
Online Journal of Education, Diperoleh daripada http://journal.kuis.edu.my/omje/wp-content/uploads/2017/04/01-11_Vol.1_No.1_2017-1.pdf
No comments:
Post a Comment