Saturday, 15 December 2018

BAB 8: STRATEGI MENGURUS BILIK DARJAH/STUDIO/MAKMAL

Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar. Manakala aktiviti penyampaian ilmu juga berjalan dengan lancar dan dapat mencapai objek spesifik sesuatu pembelajaran.
            Definisi pengurusan bilik pembelajaran (bilik darjah) merupakan satu pembentukan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai, Mok Song Sang (2011). Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku. Menurut Sharifah Alwiah Alsagof (1986), persekitaran fizikal bilik darjah yang baik akan dapat meningkatkan kuasa serta sumber pengajaran guru. Oleh yang demikian, kita dapat melihat bahawa pengurusan bilik darjah amat penting untuk melancarkan sistem pengajaran dan pembelajaran diantara guru dan juga pelajar. Maka dengan itu terdapat beberapa strategi yang dapat digariskan dalam membuat penyusunan bilik darjah.
Antaranya ialah, melihat kegiatan rutin bilik darjah dimana guru perlu melihat keadaan fizikal bilik darjah, melihat bahan pembelajaran yang digunakan dalam bilik darjah untuk disusun dengan betul agar mudah didapati. Setelah itu, guru perlu melihat skop keperluan pelajar dalam rutin harian kelas mereka dari segi keperluan bahan pembelajaran berikut. Kemudian dengan bantuan pelajar, mereka boleh bersama-sama untuk memilih bahan yang seperti mana yang mereka suka atau mudah untuk gunakan. Sebagai contoh melekatkan maklumat mengenai subjek disetiap dinding kelas. Pelaksanaan rutin bilik darjah mendatangkan beberapa faedah iaitu proses pembelajaran dan pengajaran dapat dijalankan dengan lancar, pengurusan rutin yang teratur akan menjimatkan masa guru dan pelajar, rutin tersebut akan menyemai nilai-nilai murni dalam diri pelajar dan juga dapat menyemai keselamatan dan keselesaan kepada pelajar.
Setelah itu, strategi kedua dalam pengurusan bilik darjah yang baik adalah menyimpan rekod yang mana cara ini adalah dengan merekod, mengelas dan mentafsirkan data seorang pelajar. Segala maklumat yang diperoleh membolehkan guru membuat penilaian terhadap objektif pengajarannya sama ada berjaya atau gagal. Hasil daripada rekod tersebut dapat kita lihat sama ada aktiviti yang guru buat selepas ini memberi kesan ataupun tidak. Syarat-syarat merekod adalah rekod mesti digunakan, rekod mesti boleh diperolehi dengan mudah, rekod mesti lengkap dan rekod mesti menyatakan perkara yang benar.
Menurut Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh (2009), menyatakan bahawa pengurusan bilik darjah hendaklah berdasarkan fungsi dan matlamat yang hendak dicapai melalui penggunaan bilik darjah. Dalam hal ini, penyusunan bilik darjah dapat melibatkan beberapa tujuan supaya tercapai objektif yang hendak ditentukan. Antara yang ditekankan seperti masa, tenaga, alat pengajaran yang dapat digunakan dengan baik, kemudahan digunakan secara berkesan dan susunan menggalakkan untuk pembelajaran. Maka dengan itu, strategi yang dilakukan ini perlu mempunyai satu matlamat dan objektif yang ingin dicapai untuk memastikan langkah yang digunakan memberi kesan.
Kesimpulannya, strategi penyusunan bilik darjah amat penting dalam situasi pembelajaran pelajar, keadaan ini dapat menggalakkan atau menghalang sesuatu pembelajaran.  Unsur fizikal bilik darjah ialah tempat duduk pelajar merupakan kedudukan pelajar tidak boleh diubah suai bagi menggelakkan berlakunya kekeliruan sewaktu belajar, meja guru merupakan meja guru biasanya terletak dibahagian hadapan kelas.  Guru harus berada di sekitar meja pelajar bagi membantu dalam proses pembelajaran. 
Strategi pengurusan bilik darjah adalah berkait rapat dengan tiga aspek penting seperti unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah. Selain itu juga, peranan daripada guru adalah penting bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran berjalan seiring dengan matlamat dan isi pembelajaran yang ingin disampaikan.

RUJUKAN:

James Ang Jit Eng. (2014). Pengurusan Bilik Darjah. Batu Caves, Selangor: PTS Publication & Distributors Sdn Bhd.

Sharifah Alwiah Alsagoff. (1985). Sosiologi Pendidikan. Selangor: Longman Malaysia.

Esah Sulaiman. (2004). Pengenalan Pedagogi. Johor Darul Ta’zim: Universiti Teknologi Malaysia.

Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Pengurusan Bilik Darjah. Kuala Lumpur: McGraw Hill.




No comments:

Post a Comment

PROGRAM KEPIMPINAN MUDA

Program Kem Kepimpinan Muda. Program ini dijalankan di bawah subjek Pengurusan dan Penilaian Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kami p...