BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGENALAN
Menurut
Haji Samsudin bin Md Noor, pengurusan bermaksud satu proses mendapatkan
penyertaan, kerjasama, dan campurtangan ahli untuk mencapai objektif organisasi
atau kumpulan, gerak kerjanya termasuk proses merancang, mengelola, memimpin,
mengarah dan mengawal. Bilik darjah pula sebagai tempat berlakunya proses
pengajaran dan pembelajaran yang merupakan tempat terpenting di sekolah. Lebih
penting lagi, bilik darjah dikaitkan sebagai medan perjuangan utama kerjaya
seorang guru.
Pengurusan
bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan yang menjurus kepada
pembinaan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial (JERIS) memerlukan
pelbagai pengetahuan, kemahiran, prosedur, teknik dan strategi. Oleh itu, guru
perlu mempunyai gaya kepimpinan, kemahiran merancang, kecekapan mengurus,
kepelbagaian dalam pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan interpersonal,
kemahiran berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan mampu mengendalikan teknologi
maklumat dan komunikasi (TMK).
Pengurusan
bilik darjah juga melibatkan
pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi
meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta
kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009). Pengurusan
bilik darjah bermaksud bagaimana bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana
mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku
(Bosch, 2006).
Di
dalam bilik darjah, selain mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai
pengurus. Tugas guru sebagai pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah,
mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas,
mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif. Pengurusan
bilik darjah berkesan mampu meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Seorang
guru seharusnya mampu mengurus bilik darjah dan mengawal tingkah laku pelajar
agar proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung dengan lancar dan berkesan
tanpa gangguan (Hasani Dali & Mohd Johdi, 2009). Disamping itu, ia mampu
mempengaruhi motivasi, tingkah laku serta penglibatan pelajar dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah yang diurus dengan baik adalah tempat
dimana pelajar sentiasa mengambil berat dan bekerjasama di antara satu sama
lain, membuat pilihan yang bijak dan sering berusaha untuk menghasilkan kerja yang
berkualiti, menarik dan penting bagi mereka (Levin & Nolan, 2000).
PENGURUSAN
BILIK DARJAH ABAD KE-21
Menurut
Marland (1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau
‘musuh’ dalam pembelajaran. Berikut adalah ciri-ciri pengurusan bilik darjah
abad ke-21 yang boleh membantu prestasi pelajar :
1) Kepimpinan
Sekolah
2) Pedagogi
Guru
3) Sokongan
ibu-bapa
4) Penglibatan
Murid
5) Sumber
(Media Tools)
6) 4
C’s
·
Creativity
·
Collaboration
·
Communication
·
Critical Thinking
KAEDAH
INTERAKSI YANG DIGUNAKAN DALAM BILIK DARJAH
Interaksi
ialah proses saling tindakan antara individu dengan pihak yang lain atau alam
sekitarnya. Menurut Merriam Webster Online Dictionary, interaksi bermaksud
pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi
dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran
dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain.
Antara
kaedah interaksi yang boleh digunakan dalam bilik darjah ialah :
1) Kaedah
interaksi Guru dengan Guru
2) Kaedah
interaksi Murid Dengan Murid
3) Kaedah
interaksi Murid dengan Bahan
Kaedah
tersebut digunakan dalam proses Pembelajaran dan Pemudah Cara seperti pelajar
diberi peranan sebagai guru dan juga fasilitator dengan menggunakan kemahiran
4K iaitu Kreativiti,Kolaborasi, Pemikiran Kritikal dan juga Komunikasi.
PENGURUSAN
BILIK DARJAH YANG BERKESAN
Pengurusan
bilik darjah yang berkesan akan dapat membantu menjadikan suasana pembelajaran
menjadi sangat efektif dan juga kondusif.
Menurut Doyle (1983), murid akan belajar apabila mereka mempraktikkan
perkara yang diajar dan apabila mereka mempunyai kemahiran berfikir yang baik.
Pengurusan Bilik Darjah akan mencapai keberkesanannya apabila :
1) Guru
menunjukkan contoh tauladan yang baik
2) Terdapat
komunikasi yang berkesan di dalam bilik darjah
3) Suasana
yang demokratik dalam bilik darjah
4) Iklim
dan aplikasi dalam bilik darjah yang sesuai dan kondusif
5) Bilik
darjah dijadikan tempat yang seronok dan selamat untuk murid belajar
6) Guru
perlu mengambil tanggungjawab sebagai pendidik dan fasilitator
KESIMPULAN
Sebagai
seorang insan yang bergelar guru, kita hendaklah mengetahui apakah yang
dimaksudkan dengan pengurusan bilik darjah serta cara untuk menguruskannya
supaya kita dapat membina organisasi didalam kelas dengan baik. Perkara amat
membantu seseorang guru untuk menjadi guru yang berkesan dan bermanfaat kepada
warga sekolah. Selain daripada itu
Selain
daripada itu, guru juga harus bijak dalam memikirkan cara mengatasi masalah
disiplin yang pelbagai yang sering berlaku di dalam darjah. Guru perlu sentiasa
berfikir diluar kotak bagi meningkatkan prestasi dan keberkesanan dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan bilik darjah yang berkesan dan sesuai
adalah sangat membantu dalam menjadikan suasana belajar itu lebih hidup dan
menyeronokkan. Perkara ini akan merangsang minda dan juga emosi murid agar
sentiasa merasakan bahwa belajar itu sebenarnya menarik dan menghiburkan.
Yang
terakhir sekali adalah sebagai seorang guru, amat penting untuk kita mempunyai
kemahiran membina hubungan untuk mengetahui latar belakang dan minat pelajar
agar guru dapat menyesuaikan teknik pembelajaran terhadap murid yang pelbagai.
Teknik yang betul dan sesuai akan mampu mebantu murid untuk lebih memahami apa
yang telah diajarkan dan tidak akan membuat mereka berasa ketinggalan dengan pelajar
yang lain.
RUJUKAN
Noraini
Idris dan Shuki Osman (2009). Pengajaran dan Pembelajaran: Teori dan Praktis.
Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.
Bosch,
K. (2006). Planning Classroom Management - A Five-Step Process to Creating a
Positive Learning Environment (2nd ed.) California: Corwin Press.
Mohd
Hasani Dali dan Mohamad johdi Salleh (2009). Pengurusan Bilik darjah, Dalam
Noraini Idris dan Shuki Osman, “Pengajaran dan Pembelajaran: Teori dan
Praktis”. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill. Pps 161-188.
Levin,
J. dan Nolan, J.F. (2000). Principles of Classroom Management: A Profesional
Decision Making Model (3rd ed). Needham Heights: Allyn and Bacon.
Marland,
M. (1975). The craft of the classroom: A survival guide to classroom management
in the secondary school. London: Heinemann Educational.
Doyle,
W. (1983). Academic Work. Review of Educational Research, 53(2),
159–199.
No comments:
Post a Comment