Saturday, 15 December 2018

BAB 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

PENGENALAN
Menurut Peter F. Drucker, Pengurusan ialah satu proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli dalam sesebuahorganisasi untuk mencapai sesuatu maklumat atau objektif yang paling berkesan, maklumat inidisokong oleh pandangan yang menyatakan bahawa kecekapan pentadbiran akan menyumbangkepada matlamat organisasi.
Alam Pembelajaran adalah proses interaksi peserta didik dengan pendidik dan sumber belajar pada suatu lingkungan belajar. Pembelajaran merupakan bantuan yang diberikan pendidik agar dapat terjadi proses pemerolehan ilmu dan pengetahuan , penguasaan kemahiran dan tabiat , serta pembentukan sikap dan kepercayaan pada peserta didik. Dengan kata lain, pembelajaran adalah proses untuk membantu pendidik agar dapat belajar dengan baik. Menurut Sanjaya (2011-2014), Pembelajaran merupakan suatu sistem yang kompleks yang keberhasilannya dapat dilihat dari dua aspek yaitu aspek produk dan aspek proses. Keberhasilan pembelajaran dilihat dari sisi produk adalah keberhasilan siswa mengenai hasil yang diperoleh dengan mengabaikan proses pembelajaran. Keberhasilan pembelajaran dilihat dari sisi hasil memang mudah dilihat dan ditentukan kriteriannya, akan tetapi hal ini dapat mengurangi makna proses pembelajaran sebagai proses yang mengandung nilai-nilai pendidikan

ISI PENTING
1. Persediaan ke alam sekolah
Menurut Fess, Reeve, Niswonger & Warren (2002) persediaan merupakan sejumlah bahan-bahan yang disediakan dan bahan-bahan dalam proses yang terdapat dalam perusahaan untuk proses produksi, serta barang-barang jadi, produksi yang disediakan untuk memenuhi permintaan dari konsumen atau langganan setiap waktu. Manakala akam sekolah pula ialah sebuah tempat untuk mengajar dan belajar. Sesuatau tempat untuk memberi dan menerima pendidikan formal. Sekolah juga dianggap sebagai pusat menimba ilmu khusus kepada kanak-kanak bermula dari peringkat pra sekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan seterusnya ke peringkat yang lebih tinggi lagi.

I.         Konsep pengajaran
Pengajaran merupakan aktiviti yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan yang meliputi aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Secara ringkas, pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta memudahcara pembinaan ilmu, menentukan standard dan menggalakkan kreativiti, membantu seseorang pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah pencapaian potensi optimum. Sharifah Alwiah (1983) menganggap pengajaran sebagai aktiviti atau proses kerana apabila mengajar, aktiviti seperti menyoal, menerangkan, mendengar, menggalakkan sesuatu, dan berbagai-bagai aktiviti lain akan berlaku. Sharifah Alwiah juga menganggap pengajaran sebagai suatu proses komunikasi walaupun tidak semua aktiviti pengajaran merupakan komunikasi antara guru dengan pelajar.

II.      Pengurusan bilik darjah
Pengurusan bilik darjah komponen penting dalam  latihan perguruan kerana murid tidak boleh belajar tanpa ketertiban dalam bilik darjah.   Pembelajaran serta potensi pelajar dapat ditingkatkan apabila guru-guru memahami serta mengaplikasikan strategi pengajaran yang berdasarkan kepada teori perkembangan pelajar serta mengetahui dasar-dasar bagi pembelajaran yang berkesan.  Menurut  Lemlech (1988),  ibaratkan pengurusan bilik darjah sebagai oksigen dalam kehidupan di  bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum, penyelenggaraan produser dan sumber pengajaran. Selain itu beliau juga menekankan kepentingan penyusunan suasana bilik darjah bagi memaksimakan keberkesanan, pemantauan perkembangan murid serta tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah-masalah yang mungkin timbul.

2. Kajian sekolah

Kajian tindakan merujuk kepada penyelidikan ke atas amalan oleh pengamal, baik secara individu mahupun bersama pengamal lain; untuk mengubah dan menambah baik amalan sedia ada. Dalam bidang pendidikan, pengamal boleh terdiri daripada seorang guru, pentadbir atau seseorang kaunselor sekolah, atau individu lain yang terlibat dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
   Menurut Ebbut (1985), kajian tindakan sebagai suatu penyelidikan yang sistematik oleh sekumpulan pengamal terhadap usaha-usaha untuk mengubah dan memperbaiki amalan pendidikan  melalui tindakan praktis mereka sendiri serta refleksi terhadap kesan atau akibat tindakan tersebut 
Selain itu, menurut McNiff (1988), mendefinisikan kajian tindakan sebagai satu pendekatan untuk memperbaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan dengan menggalakkan guru-guru menyedari amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut, dan bersedia untuk mengubahnya. Kajian ini melibatkan guru dalam inkuiri yang dijalankan oleh mereka, di samping melibatkan guru-guru lain.

3. Rancangan orentasi sekolah (ROS)

I.         Konsep
1. Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah.
2. Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
3. Pendedahan awal tentang alam persekolahan.

II.      Objektif ini memberi peluang kepada guru :
1. Menyesuaikan diri
2. Meninjau persekitaran
3. Mengumpul maklumat tentang pengurusan, kurikulum, dan prasarana
4. Membuat pemerhatian aplikasi teori P&P dalam bilik darjah.
5.  Merekod pengalaman melalui folio
6.  Memupuk budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia pendidikan

KESIMPULAN
Pengurusan alam pembelajaran merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah institusi pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk mencapai prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan alam pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang. 

RUJUKAN
Brent Daries, John West- Burnham (2009) Menyusun Semula Kualiti Di Sekolah, Terjemahan Zol Azlan Hamidin, Institut Terjemahan Negara Malaysia.
John West- Burnham (2009) Mengurus Kualiti Di Sekolah, Terjemahan Tengku Abdul Aziz Tengku Zainal, Institut Terjemahan Negara Malaysia
Roald F. Campbell, John E. Corbally, Raphael O. Nystrand (2008) Pengenalan      Pentadbiran Pendidikan, Terjemahan Abdul Rahman Md. Aroff, Zaidatol       Akmaliah Lope Pihie, Habibah Elias, Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Sonia Blandford (2009) Panduan Pengurus Peringkat Pertengahan Di Sekolah,      Terjemahan Bahariah Yusuf, Institut Terjemahan Negara Malaysia.

Zaidatol Akamliah Lope Pihie & Foo Say Fooi (2003) Pengurusan & Kepimpinan             Pendidikan, Satu Langkah Ke Hadapan ; Penerbit Universiti Putra Malaysia


No comments:

Post a Comment

PROGRAM KEPIMPINAN MUDA

Program Kem Kepimpinan Muda. Program ini dijalankan di bawah subjek Pengurusan dan Penilaian Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling. Kami p...